Strona główna » Dlaczego warto jeść ryby?

Dlaczego warto jeść ryby?

Wszyscy wiemy, jak ważne dla zdrowia jest „trzymanie” dobrze zbilansowanej i odżywczej diety. Ryby i owoce morza nadal mocno trzymają się w obrębie piramidy żywienia – dietetycy zalecają, aby zamiast mięsa, zwłaszcza czerwonego, spożywać ryby! Dlaczego? Odpowiedź na to podstawowe pytanie znajdziecie w poniższym tekście.

 

Po co jeść ryby?

 

Ryby od zarania dziejów są stałym elementem diety człowieka. Jednak czy nadal polegamy na tym bogatym w składniki odżywcze pokarmie? Ostatnie 10 lat pokazują, że spożycie ryb w Polsce jest na dość stałym poziomie i oscyluje w granicach 13 kg na osobę. To dobrze. Naukowcy i dietetycy podkreślają prozdrowotne znaczenie ryb w naszej diecie i sugerują, aby gościły na naszych talerzach 2 razy w tygodniu. Dlaczego?

Otóż mięso ryb – czy to morskich, czy słodkowodnych zawiera niezbędne dla naszego zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe, tzw. NNKT w postaci kwasów omega-3. Ludzki organizm nie jest w stanie wyprodukować tego związku, a ma on szereg niezwykle pożądanych właściwości dla ogólnego zdrowia organizmu.

 

Rodzaje ryb – które warto spożywać

 

Ryby morskie i ryby słodkowodne dzielimy na tłuste, średnio-tłuste oraz chude. Mogłoby się wydawać, że te ostatnie są najzdrowsze, bo są „fit”, jednak niech nas to nie zwiedzie. To ryby tłuste są najzdrowsze!

 

Jedzenie tłustych ryb morskich, bogatych w kwasy omega-3 ma realny wpływ na poprawienie naszych wyników badań – poziom LDL oraz trójglicerydów znacznie się obniża, kiedy w diecie jest odpowiednia ilość NNKT. Ponadto badacze zaobserwowali obniżenie wartości markerów i mediatorów zapalnych. Dzięki temu istnieje znacznie niższe ryzyko zachorowania na dolegliwości ze strony układu sercowo-naczyniowego, odpornościowego i chorób wynikających z obecności stanów zapalnych.

Szczególnie polecane jest włącznie do menu takich ryb jak makrela, sardela, sardynka, dorada, sola i labraks.

 

Obróbka, a wartości odżywcze

 

Nie musimy spożywać tylko świeżych ryb, aby móc cieszyć się z korzyści zdrowotnych, jakie zapewnia ich mięso. Jeżeli nie mamy dostępu do dobrze zaopatrzonego sklepu rybnego, jak choćby RybyStaniszów warto sięgać po mrożonki, czy ryby wędzone.

 

Mrożenie jest jedną z najlepszych metod konserwacji pożywienia, bo pozwala w maksymalnym stopniu ograniczyć straty na wartościach odżywczych zamrażanych produktów. Ponadto proces ten pozwala przechowywać jedzenie znacznie dłużej – mięso i ryby mogą leżeć w naszych zamrażarkach do nawet 8 miesięcy! Warto więc dbać o dobrze zaopatrzoną szufladę z mrożonkami, gdyż to świetny sposób na urozmaicenie diety – zwłaszcza zimą.

 

Wędzenie ryb to również doskonały sposób konserwacji, a przy okazji podnoszenia walorów… smakowych. Dym wędzarniczy zabija bakterie i drobnoustroje, dzięki czemu mięso dłużej nadaje się do spożycia. Wpływ wędzenia na zdrowie człowieka wielu badaczy określa jako obojętny. 

Statystyczny Norweg zjada rocznie około 45 kg ryb, a to i tak o 15 kg mniej niż przeciętny Portugalczyk. Na tle powyższych narodowości, wypadamy bardzo blado, ponieważ statystyczny Polak zjada rocznie tylko 12 kg ryb. Oczywiście podana liczba, w przypadku naszych rodaków, zawiera już wigilijne i postne śledzie, którą stanowią w Polsce podstawę rybnego menu.


Wobec tego zachęcamy do zakupów w naszym sklepie internetowym.
Z nami się nie rozczarujesz ...


Przejdź do strony głównej
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu